ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ - ΑΛΙΜΟΥ- ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ

«Ο ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ»
Κυκλάδων 7, Αργυρούπολη

Πληροφ.: Χριστίνα Αγγελονίδη (2109922610/6945385686)

ΒάνιαΞιφαρά

(210 9913100 / 6944334752)
email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it

Αργυρούπολη, 29/9/2021
Αρ. Πρωτ.: 184

Προς τα Μέλη του Συλλόγου




Για την εφαρμογή των εργαστηρίων δεξιοτήτων στα σχολεία!

Τη φετινή χρονιά το Υπ. Παιδείας προχωράει σε γενίκευση των «εργαστηρίων δεξιοτήτων», εντάσσοντάς τα υποχρεωτικά στο ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου! Θυμίζουμε ότι, την περσινή χρονιά, που σφραγίστηκε με ένα 7μηνο σχεδόν lockdown, με ανυπολόγιστες συνέπειες για τη μόρφωση των παιδιών, η κυβέρνηση επέλεξε να προχωρήσει την εφαρμογή του προγράμματος πιλοτικά σε 218 σχολεία (Νηπιαγωγεία, Δημοτικά, Γυμνάσια). Το Υπουργείο Παιδείας δεν φρόντισε, ούτε καν, να γνωστοποιήσει στην εκπαιδευτική κοινότητα πώς επέδρασε η εφαρμογή των εργαστηρίων στην εκπαιδευτική διαδικασία, ποια είναι η γνώμη των ίδιων των εκπαιδευτικών. Αντιθέτως, επιχειρεί να συγκαλύψει τον έντονο προβληματισμό, τη δυσαρέσκεια και τη διαφωνία της εκπαιδευτικής κοινότητας για το περιεχόμενο, τις στοχεύσεις αλλά και τις αφόρητες εξωδιδακτικές διαδικασίες υλοποίησης των λεγόμενων «εργαστηρίων δεξιοτήτων». Επιπλέον, το καλοκαίρι ζήσαμε την κατ’ όνομα επιμόρφωση του ΙΕΠ μέσω διαδικτύου για τα εργαστήρια δεξιοτήτων, μια διαδικασία σε περιεχόμενο και μορφή τουλάχιστον απαράδεκτη.

Η κυβέρνηση και το ΥΠΑΙΘ αντί να ασχοληθούν με τα επείγοντα προβλήματα των σχολείων, όπως τα μέτρα για την προστασία της υγείας και την ασφάλεια μαθητών και εκπαιδευτικών, αντί να εκπονήσουν ένα σαφές σχέδιο αντιμετώπισης των μαθησιακών και ψυχοκοινωνικών προβλημάτων που έχουν συσσωρευθεί, προχωρούν χωρίς καθυστέρηση το αντιεκπαιδευτικό τους έργο. Οι ευθύνες τους είναι εγκληματικές.

Με «τυμπανοκρουσίες» και «μεγάλα λόγια», εμφανίζουν την εισαγωγή των εργαστηρίων δεξιοτήτων σαν κάτι νέο και καινοτόμο. Το ίδιο το περιεχόμενο των εργαστηρίων δεξιοτήτων και η θεματολογία που αυτά περιλαμβάνουν, π.χ. η προώθησης της επιχειρηματικότητας, η διασύνδεση του σχολείου με την αγορά αλλά και άλλες πιο «αθώες» θεματικές, στην ουσία ωθούν την/ τον εκπαιδευτικό να προσαρμόσει τη δουλειά και το μάθημα με βάση τις επιδιώξεις και την στοχοθεσία φορέων άσχετων με την εκπαίδευση, όπως ΜΚΟ και επιχειρήσεις,  πρεσβείες ξένων χωρών, Ευρωπαϊκά Προγράμματα κ.ά.

Όλα αυτά μάλιστα γίνονται εις βάρος διδακτικών αντικειμένων που αφορούν τη γενική παιδεία με περικοπές ωρών στο ωρολόγιο πρόγραμμα. Για παράδειγμα, η ρομποτική αντί να είναι ενταγμένη στο μάθημα των ΤΠΕ/Πληροφορικής, που τώρα είναι μονόωρο μάθημα, εντάσσεται ξεκομμένα στα εργαστήρια δεξιοτήτων. Επιπλέον, ο τεράστιος όγκος γραφειοκρατικών διαδικασιών υπονομεύει ξεκάθαρα την ουσιαστική ενασχόληση των εκπαιδευτικών, μετατρέπει το μάθημα σε μια μόνιμη πίεση, ώστε να καταγράφεται το κάθε βήμα, οι στόχοι, τα αποτελέσματα, λες και όλη η μαθησιακή διαδικασία μπορεί να αποτιμηθεί σε δείκτες ποσοτικών στοιχείων.

Αυτό που χρειαζόμαστε σήμερα είναι ένα ενιαίο, επιστημονικά και παιδαγωγικά δομημένο πρόγραμμα, και ένα σχολείο που θα καλλιεργεί ολόπλευρα την προσωπικότητα των μαθητών/ μαθητριών .

Δυστυχώς όλες οι τελευταίες κυβερνήσεις επιλέγουν να κινηθούν σε αντίθετη κατεύθυνση. Ακόμα και η επιλογή του διαφορετικού βιβλίου, που ψηφίστηκε το καλοκαίρι  θα οδηγήσει στη διόγκωση των ανισοτήτων, στην ακόμα μεγαλύτερη διαφοροποίηση ως προς το τι μαθαίνει ο κάθε μαθητής και μαθήτρια. Με τις εξετάσεις τύπου Pisa, σε ΣΤ Δημοτικού και Γ Γυμνασίου, επιχειρούν την πλήρη κατηγοριοποίηση των σχολείων και στροφή στο τι και πώς διδάσκει η/ο εκπαιδευτικός στην τάξη. Θα μπορούσε να ήταν αστεία, αν δεν ήταν αληθινή, η πρόταση του προέδρου του ΙΕΠ κ. Αντωνίου για εισαγωγή τράπεζας θεμάτων στο Δημοτικό!

Οφείλουμε να αντισταθούμε σε αυτές τις εξελίξεις! Να υπερασπιστούμε τον παιδαγωγικό μας ρόλο!

Καλούμε τις/ τους συναδέλφους να ανοίξουν τη συζήτηση με βάση τις παραπάνω πλευρές στους Συλλόγους Διδασκόντων, να ρίξουν το βάρος στο τι θα μαθαίνουν τα παιδιά στα πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων. Να μην υποκύψουν σε πιέσεις για ασφυκτικά χρονοδιαγράμματα και αναρτήσεις σε πλατφόρμες σχεδίων διδασκαλίας, κλπ. Να αντισταθούν στην είσοδο ιδιωτών, ΜΚΟ που περιμένουν στη γωνία να μπουν στα σχολεία και να αποκτήσουν λόγο στο τι θα μαθαίνουν τα παιδιά μας. Να αντιπαρατεθούν με τις στοχεύσεις και το περιεχόμενο που επιχειρείται να επιβληθεί.

Σε σχέση με την υλοποίηση των εργαστηρίων δεξιοτήτων, εκτός από την συνολικότερη κριτική, ξεκαθαρίζουμε ότι η οποιαδήποτε διαδικασία, στα πλαίσια του ωρολογίου προγράμματος, μιας και τα εργαστήρια εντάσσονται στο πρόγραμμα, πρέπει να είναι στην απόλυτη ευθύνη των εκπαιδευτικών, να μένει στα πλαίσια της τάξης, να μη συνδέεται με ζητήματα αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης π.χ. δημοσίευση portfolio και σχεδίων διδασκαλίας, φύλλων αξιολόγησης και όλα τα υπόλοιπα γραφειοκρατικά που συνοδεύουν την εφαρμογή των εργαστηρίων. Να μην υπάρχει καμία εμπλοκή στην  εκπαιδευτική  διαδικασία ιδιωτικών φορέων,  επιχειρήσεων,  ΜΚΟ κ.τ.λ.

Εδώ και τώρα το ΥΠΑΙΘ να αποσύρει το ΦΕΚ για την γενίκευση των εργαστηρίων δεξιοτήτων, να επαναφέρει τα διδακτικά αντικείμενα που καταργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια. Να στηρίξει επί της ουσίας τη δουλεία των εκπαιδευτικών στην τάξη, να καλυφθούν όλα τα κενά, να αναβαθμιστούν οι υποδομές στα σχολεία (εργαστήρια, βιβλιοθήκες, χώροι δραστηριοτήτων κ.α.),  δωρεάν εκπαιδευτικές εκδρομές, πρόσβαση σε μουσεία, χώρους πολιτισμού και αθλητισμού.

Για όλα τα παραπάνω τα Δ.Σ. ΔΟΕ και ΟΛΜΕ να καλύψουν τις/τους συναδέλφους, με όλα τα μέσα!

ΟΛΟΙ ΚΑΙ ΟΛΕΣ ΣΤΗ ΜΑΧΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΙΤΥΧΙΑ ΤΗΣ ΑΠΕΡΓΙΑΣ – ΑΠΟΧΗΣ.

ΥΠΕΡΑΣΠΙΖΟΜΑΣΤΕ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ ΓΙΑ ΟΛΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ

.

ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ


Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ                                                                     Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ


Έγγραφο1

ΑΓΓΕΛΟΝΙΔΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ                                                ΞΙΦΑΡΑ ΒΑΝΙΑ