ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Π.Ε ΑΡΓΥΡΟΥΠΟΛΗΣ-ΑΛΙΜΟΥ-ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ
«Ο ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ» Κυκλάδων 7-Αργυρούπολη
Aρ.Πρωτ.: 224
Αργυρούπολη, 17/5/2024
Προς τα μέλη του Συλλόγου και τους γονείς
Πληροφορίες: Χριστίνα Αγγελονίδη (2109922610/6945385686) Νικολαΐδου Ειρήνη (2109610234/6976879362
ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΤΥΠΟΥ PISA ΣΤΗΝ ΕΚΤΗ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ
Αγαπητοί γονείς,
Σύμφωνα με την Υπουργική Απόφαση που δημοσιεύτηκε στο ΦΕΚ Β/2659/2-5-2024 για μια ακόμα χρονιά ορίζονται 660 σχολεία (Δημοτικά και Γυμνάσια) από το Υπουργείο Παιδείας για τη διεξαγωγή των εξετάσεων της «ελληνικής PISA» για τους μαθητές της ΣΤ’ Τάξης Δημοτικού και της Γ’ Γυμνασίου. Οι εξετάσεις θα πραγματοποιηθούν στις 22 Μαΐου και αφορούν 4 σχολεία του Συλλόγου μας(3ο ΔΣ Αργυρούπολης,3ο ΔΣ Ελληνικού,3ο ΔΣ Αλίμου και 6ο ΔΣ Αργυρούπολης.)
Οι εξετάσεις αυτές δεν είναι κάτι καινούργιο. Διεξάγονται για 3η συνεχόμενη χρονιά παρά τις αντιδράσεις εκπαιδευτικών, γονιών και μαθητ(ρι)ών. Αντίστοιχοι διαγωνισμοί και εξετάσεις υπάρχουν διεθνώς με τραγικά αποτελέσματα κυρίως για τα παιδιά των φτωχότερων οικογενειών. Η διεθνής πείρα έχει αποδείξει ότι τέτοιοι διαγωνισμοί οδήγησαν σε συγχωνεύσεις και κλείσιμο σχολικών μονάδων, σε απολύσεις εκπαιδευτικών, σε διαχωρισμό των μαθητ(ρι)ών και τη διοχέτευση αυτών που προέρχονται από τα φτωχότερα κοινωνικά στρώματα σε σχολεία υποβαθμισμένα. Σε όλες τις χώρες που εφαρμόστηκαν αντίστοιχοι διαγωνισμοί όχι μόνο βελτιώθηκαν τα εκπαιδευτικά συστήματα αλλά επιπλέον αντί να περιοριστούν διευρύνθηκαν και οι ταξικές ανισότητες (π.χ Γαλλία, Αγγλία).
Ο διαγωνισμός PISA του ΟΟΣΑ έχει προκαλέσει αρνητικά σχόλια και κριτικές από πολλούς ειδικούς/ές και ανθρώπους τις εκπαίδευσης καθώς δίνει βάρος σε ποσοτικά στοιχεία, αγνοεί τις ιδιαίτερες συνθήκες των σχολικών μονάδων που επικρατούν στις διάφορες περιοχές κάθε χώρας και χρησιμοποιείται ως «τεκμήριο» για τη δήθεν ανεπάρκεια των εκπαιδευτικών. Επιπλέον, οδηγεί αρκετές κυβερνήσεις να προσαρμόσουν το εκπαιδευτικό τους σύστημα στις απαιτήσεις του διαγωνισμού αντί στις ανάγκες των μαθητ(ρι)ών. Το αποτέλεσμα από την πιλοτική εφαρμογή στη χώρα μας είναι να χάνονται σε πολλά σχολεία διδακτικές ώρες για να μπορέσουν τα παιδιά να προετοιμαστούν για την «ελληνική PISA» απαξιώνοντας τελείως το ευρύτερα παιδαγωγικό σκέλος του σχολείου. Προκαλείται έτσι πρόσθετη ψυχοσυναισθηματική πίεση και άγχος στα παιδιά που επιδρά αποθαρρυντικά και εσωτερικεύεται ως προσωπική ανικανότητα σε περίπτωση αποτυχίας.
Ταυτόχρονα, η κυβέρνηση δεν υλοποιεί ούτε ένα μέτρο που μπορεί πραγματικά να αναβαθμίσει το εκπαιδευτικό σύστημα της χώρας. Αιτήματα που χρόνια τώρα ο κλάδος αναδεικνύει, όπως η κατάσταση της σχολικής στέγης και των υποδομών, ο αριθμός των μαθητ(ρι)ών ανά τάξη, η κάλυψη των αναγκών με μόνιμο προσωπικό ώστε να σταματήσει το απαράδεκτο καθεστώς της αναπλήρωσης, η κάλυψη όλων των μαθητ(ρι)ών που έχουν ανάγκη από παράλληλη στήριξη,η τοποθέτηση ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών σε όλα τα σχολεία, ειδικά μετά την όξυνση των προβλημάτων που κληρονομήσαμε από την πανδημία και την τραγική διαχείριση των κλειστών σχολείων, αλλά και ζητήματα που έχουν να κάνουν με το ίδιο το περιεχόμενο του σχολείου, τα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά βιβλία.
Είναι φανερό ότι κανένα εκπαιδευτικό σύστημα δε μπορεί να βελτιωθεί αν δεν ικανοποιούνται αυτά που χρόνια το εκπαιδευτικό κίνημα μαζί με γονείς και μαθητές/τριες διεκδικεί.
Αγωνιζόμαστε για ένα σχολείο δημοκρατικό που θα προάγει τη γνώση, τη φαντασία , τηδημιουργικότητα, την κριτική σκέψη, θα σέβεται τις ιδιαίτερες ανάγκες καιικανότητες των μαθητ(ρι)ώνμας,ενάντια σε ένα σχολείο εξετασιοκεντρικό και ανταγωνιστικό που στέκεται εμπόδιο στην πρόσβαση όλων των παιδιών στο κοινωνικό αγαθό της εκπαίδευσης.
ΓΙΑ ΤΟ ΔΣ
Η ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
ΑΓΓΕΛΟΝΙΔΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΝΙΚΟΛΑ’Ι’ΔΟΥ ΕΙΡΗΝΗ